"Васкрсење Јаирове кћери", уље на платну, Иља Репин, 1871.
У време оно, гле,
дође човек по имену Јаир, који беше старешина у зборници (синагоги), и мољаше
га да уђе у кућу његову. Јер у њега беше јединица кћи од дванаест
година, и она умираше. У које време? Кад се то десило? У оно време кад се
Господ вратио лађом из предела Гадаринских преко језера, пошто је у том пределу
очистио два луда човека од злих духова, и пошто је пре тога утишао буру на
језеру. Свршивши та два преславна чуда Он је сад, ево, био позват да сврши и
треће, да васкрсне мртваца, - и то све у једном врло кратком времену, као
ужурбан да учини што више добра људима за свога живота на земљи, дајући тиме и
нама пример, да треба да се журимо у чињењу добра, да треба да деламо докле
светлост имамо. И ако су ова три чуда по својој природи врло различита, она сва
имају једну заједничку одлику, наиме: она сва показује господарску моћ Христа
Спаситеља: господарство над природом, господарство над демонима, и господарство
над смрћу, односно над душама људским. Тешко је рећи, које је од ова три моћна
дела страшније, славније и нечувеније. Шта је теже: утишати усколебану стихију
водену и ваздушну, или исцелити неисцеливе лудаке, или васкрснути мртваца? Све
троје је подједнако тешко смртну и грешну човеку, и све троје је подједнако
лако Христу Господу. Кад се човек дубоко унесе у свако ово чудо посебице, с
трепетом душе осети величину и дах оне свемоћи која је у почетку стварала свет.
И рече Бог да буде - и би!
Овога Јаира назива јеванђелист Матеј кнезом; а какав је кнез он био, то
објашњавају Марко и Лука, наиме кнез скупштине или старешина синагоге, где су
се решавале црквено-народне ствари. Јединица ћерка била му је на смрти. Каква
страхота за њега, који је као и сав народ јеврејски имао слабу и неодређену
веру у загробни живот! За човека у власти то је био двострук удар; прво,
родитељска жалост, а друго, осећање стида и понижења пред народом, пошто се
такав страшан губитак сматрао казном Божјом. У свом очајању он дође ка Христу,
паде пред ноге његове и рече: кћи моја сад умре, него дођи и метни на њу руку
своју, и оживеће. Зашто јеванђелист Лука пише, да кћи кнежева умираше, а
јеванђелист Матеј, да је већ умрла? Лука описује ствар како је била, а Матеј
наводи речи самога молиоца. Није ли у обичају људи да преувеличавају своју
несрећу? То преувеличавање долази прво од тога што несрећа, кад дође
неочекивано, изгледа много већа него што Јесте, а друго, што онај који тражи
помоћ представља обично несрећу већом него што је, да би пре добио помоћ. Не
чује ли се често узвик при пожару куће: потеци у помоћ, изгоре ми кућа! Уствари
кућа није изгорела, него гори. А да девојче још није било умрло у оном часу кад
је кнез Јаир ословио Господа, чућемо мало доцније од слугу Јаирових. И ако је
овај Јаир имао веру у Христа, ипак та вера није била онако силна као у римског
капетана у Капернауму. Јер док је овај задржавао Христа да му не улази у кућу,
као недостојном те почасти, и молио Га да само рекне једну реч: само реци реч и
оздравиће слуга мој (Мт. 8, 8 ), дотле Јаир позива Господа да уђе у његову
кућу, и чак да метне руку Своју на умрлу му кћер. Ова вера, дакле, има ипак
нечега материјалног у себи. Метни на њу руку! Јаир тражи од Христа неки опипљив
начин лечења. Као да је Христова реч мање чудотворна од Христове руке! Као да
онај глас, који је утишао буру и ветрове, и изагнао ђаволе из бесомучних људи,
и - доцније - оживео сахрањеног и четвородневно мртвог Лазара, није могао
васкрснути и кћер Јаирову! Но Господ је премилостив, и Он не одбија жалоснога
оца зато што вера овога није била савршена, него се одмах креће да помогне. Но
при томе кретању деси се чудо над једном женом, чија је вера била већа него ли
вера Јаирова. Е да би се овај главешина народни уверио, да је сав Христос
лековит, а не само руке Његове. Ма како се дошло у додир са свемоћним Христом,
Христос лечи. Е да би се охрабрили они који уживају због тога што не могу да
приђу Христу Господу с једне него с друге стране. Господ је и распростро Своје
свете руке на Крсту, да би загрлио све оне који Му прилазе ма с које стране.
Док он још говораше дође неко од куће старешине зборничког и
рече овоме: умре кћи твоја, не труди учитеља. А кад чу Исус одговори Му
говорећи: не бој се, само веруј, и оживеће. Из овога се види, да кћи Јаирова
још није била умрла онда кад је Јаир дошао и позвао Христа да уће у дом његов.
Но била је на умору, на последњем издисају, тако да се о њој могло говорити као
о умрлој. Не труди учитеља. Христа још схватају као учитеља и називају учитељем
они који нису осетили непостиживу силу Његову. Но погледајте колико је благ и
милостив Господ! Пре него је кнез Јаир зајаукнуо и изразио свој родитељски бол,
Он га предухитрава са утехом и охрабрењем: не бој се! То не мења ствар
ниуколико: полумртва или мртва, свеједно је. Моћи Божјој ништа се не може
отети. Ти само продужи чинити оно што се од тебе тражи, и што ти једино можеш
чинити: само веруј! Видео си сад на овој жени, шта је све Богу могуће. Онај
који једном помишљу зауставља поток крви што дванаест година безпрекидно тече,
може поново саставити душу и тело твоје кћери. Само ти веруј, и оживеће.
А као дође у кућу не допусти никоме ући осим Петру и Јовану и Јакову, и
девојчином оцу и матери. Пет сведока је доста. Нису ли и два доста пред
судовима земаљским? Он узима три Своја ученика који су доцније били сведоци и
Његовог чудесног преображења на Тавору и Његове душевне борбе у врту
Гетсиманском; именом оне који су у то време били духовно зрелији од остале
деветорице, да могу поднети и схватити дубље тајне Његове моћи и Његовог бића.
Ова тројица треба да виде ово прво васкрсење мртваца које је Господ Својом силом
створио, па да причају осталој деветорици другова својих, те да би их тако
научио да верују један другом. Доцније пак, при васкрсењу сина Наинске удовице
и Лазара, биће присутни сви ученици. А зашто родитеље девојачке узима собом, то
је јасно. Њихова мртва кћи треба да помогне васкрсењу њихових душа. Ко би и
имао права више од родитеља да се духовно користе од детета?
При улазу у кућу Господ се обазре на оне што плакаху и нарицаху за умрлом. Јер
сви плакаху и јаукаху за њом; а он рече: Не плачите, није умрла него спава. И
подсмеваху му се знајући да је умрла. Матеј и Марко допуњавају ову слику. Ту су
били и свирачи и нарочите нарицалице, најмљене у суседству, како је био тадашњи
обичај код богатијих Јевреја, као и код незнабожаца. И била је врева, и плач и
јаук велики. Јаир је био међу првима, ако не први човек у томе месту. А сем
плаћених свирача и нарицалицама, морало је бити и много његове родбине,
пријатеља и суседа, који су истински жалили за рано преминулом девојком. Но
зашто Господ говори народу: није умрла него спава, кад Он добро зна да је
умрла? Прво зато да би сви присутни потврдили да је девојка заиста умрла. А они
нису могли то ничим боље потврдити него подсмевањем Њему због тобожњег незнања
да је болесница умрла. Друго и зато да би показао да је смрт у присуству
Његовом на земљи изгубила своју жаоку и своју власт над људима, и постала као
сан. Смрт није уништење човека као што ни спавање не значи уништење човека.
Него је смрт прелаз из овога живота у други. А један је Господар и над једним и
над другим животом. За човека огрубелог од телесног живота престанак овог
телесног живота значи престанак живота уопште. То јест: кад се сломе кола и
зауставе на друму, неизбежно ломи се и путник из кола, и не може никуда да
макне! Такво је лудо мишљење грубих, чувствених људи. А духовни људи гледају и
виде, да кад се сломе кола, путник искаче из кола, оставља их и продужује свој
пут и без кола. Не може ли мајстор који је саздао и кола и путника оправити
кола и наредити путнику да се врати у кола? Такво је васкрсење из мртвих:
онемоћало тело се лечи и душа се повраћа у тело. Да Господ нимало није
преувеличао ствар кад је сравнио смрт са сном, Он је то доказао Својим
сопственим васкрсењем после насилне смрти и тродневног пребивања у гробу, као и
васкрсењем многих мртвих у часу Његове смрти на крсту, а и доцније кроз сву
историју Цркве када су мртви повраћани у живот кроз молитве светитеља и
богоугодника. То је Он доказао, уосталом, и овом приликом васкрсењем Јаирове
кћери. Шта уради, дакле, Господ даље, пошто је узео био Собом довољан и одабран
број сведока?
А он изагнавши све узе је за руку, и зовну говорећи: девојко устани! Они који
су били напунили собу покојнице видели су ову мртву, и уверили се да је мртва,
те сад нису више били потребни ту. Они ће после чути о чуду и видети девојку
живу, а за сада Господу је стало првенствено да утврди у вери једнога првака
народног и три првака мећу апостолима. Његов метод при сваком чуду доводи
човека до изумљења и усхићења због премудре промишљености и тактичности, показане
у свакој појединости. Изгнавши, дакле, све из мртвачеве одаје, остаде њих
седморо у одаји: петоро живих, један мртвац и Животодавац. Да ли се и у овој
околности не скрива - или управо не открива - једна велика тајна душе људске?
Кад душа у једнога грешника умре, он још живи са својих пет чувстава, живи
животом телесним, празним, очајним, пружајући руке за помоћ на све стране око
себе. То су такозвани материјалисти у данашње време - телесне сенке без душе;
очајници који се својим чувствима -очима, и ушима, и осталим - хватају за овај
свет, да би још бар за неко време сачували тело да не оде у гроб попут душе. Но
када се неко од њих Божјим Промислом сусретне са Христом Он завапије Христу за
помоћ. И Христос Господ прилази умрлој души, додирује је и васкрсава поново у
живот, на велико изненађење и дивљење спољашњег, чувственог човека. Јеванђелист
Марко наводи баш оне речи, на арамејском језику, које је Господ изговорио при
додиру девојке руком: талита куми! Што значи исто оно што и јеванђелист Лука
каже: девојко, теби говорим, устани! Шта се, дакле, деси с девојком после тих
речи Христових? И поврати се дух њезин, и устаде одмах, и заповеди (Господ) да
јој даду нека једе. Ето, видите да је смрт сан! Поврати се дух њезин. Дух се
био раставио од тела, и отишао тамо где духови умрлих иду. Својим додиром и
Својим речима Господ је овде учинио два чуда: прво, исцелио је тело; и друго,
вратио је дух из царства духова у здраво тело. Јер да није исцелио тело, шта би
било поможено девојци ако би се у њу болесну вратио дух њезин? Она би само
оживела да поново продужи боловати, и поново умирати! Такво половно васкрсење
било би не васкрсење него мучење. А Господ не даје половне дарове него целе, не
несавршене него савршене. Он није слепцима повраћао вид само једнога ока него
обадва, нити је глувима давао слух на једно уво него на обадва; нити је узетим
исцељавао само једну ногу него обадве. Тако и овде. Он повраћа дух у здраво
тело, а не у болесно, тако да цео човек буде здрав и жив. Зато Господ и
заповеда да јој даду нека једе; да би се тиме показало одмах, да мртва девојка
није само оживела него и оздравила. Други јеванђелист додаје: уста девојка и
хођаше. Да се тиме што боље сви осведоче, да је девојка и телом оздравила. А да
је она у истини оздравила требало је одмах да то она покаже што више и што
очигледније. Зато девојка и уста, и хоћаше, и једе. Знао је Господ Исус с
каквим неверним родом Он има посла, па је баш због тога увек при чудима
нагомилавао што више очигледних и несумњивих доказа, и то зато да се види да је
чудо било и потребно и људима корисно; а друго, опет да се види да је само Он
могао то чудо учинити, Он и нико други; и још треће, да је чудо несумњиво и
очигледно посведочено и утврђено као необорива истина. О, како је добро
познавао Господ овај кварни и неверни род људски! И дивише се родитељи њени. А
он им заповеди да ником не казују шта се збило. То јест, Господ хоће овом
заповешћу да умудри родитеље васкрсле девојке, да пре свега и свачега одаду
захвалност Богу. Није важно јурити сад пред светину и разглашавати чудо него је
важно клекнути пред Богом Живим у најдубљем смирењу, и Њему Јединоме излити
своју топлу благодарност. Чуће се то чудо само собом и без вас. Не брините се
ви зато! Но није ваше у овом свечаном тренутку, да се прво одужујете радозналости
светској, него да се одужите Господу Богу. И тако исцеливши крвоточну жену, и
васкрснувши мртву девојку, Господ продужује одмах нов посао, продужује да
исцељује душе људске од опаке радозналости. Опака је радозналост у истини, јер
она одваја човечју душу од Бога и потапа је у море пролазних ствари и догађаја
светских. Опака је и преопака радозналост, Јер често губи тело, а често и душу
људи. Многи телесни греси и многе душевне страсти зачињу се у радозналости. Као
што лепи цвет маков крије отров, тако и радозналост носи собом тешки отров што
разорава и тело и душу. Није Бог створио овај свет да задовољи радозналост
људску, него да спасе душе људске. Премудри цар говори: око се не може
нагледати, нити се ухо може наслушати (Пропов. 1, 8 ). Узалуд радознали
ишту чудо од Бога; неће им се дати; а и ако се да због неке потребе људске,
неће се радознали њиме ништа користити. Мртви ће се користити чудесима Божјим
више него ли радознали. Иде ли лекар у посету онима који мисле да су здрави,
који су задовољни сами собом, и који не зову лекара? Зар је Господ мање мудар
од лекара земаљских, да би ходио по вашару и показивао Своју моћ и Своју
вештину? Не брини ти, дакле, кнеже Јаире, ко ће разгласити чудо васкрсења твоје
кћери! Не брини ни ти, грешниче, ко ће разгласити чудо васкрсења твоје душе и
твога тела! Знао је Бог за бежичну телеграфију и телефонију пре него што су
људи знали отворити уста и језиком саопштити један другом ма какву новост. И
зна Господ за поузданије и савршеније објављивање свету корисних новости, него
што се то постиже физичком телеграфијом и телефонијом. Створитељ гласа, и
језика, и ваздуха, има и Своје начине духовног општења са сваком створеном
твари, начине који испуњују сав простор и све време. Него се ти сећај свога
дуга према Богу, Дародавцу свију добрих дарова, и жури да Њему принесеш молитву
благодарности у дубокој послушности вољи Његовој светој. - Господу и Спасу
нашем Исусу Христу слава и хвала, са Оцем и Духом Светим - Тројици једнобитној
и неразделној, сад и навек, кроза све време и сву вечност. Амин.
Свети Николај Жички, Омилије (одломак)
Нема коментара:
Постави коментар