Беседа Светог Јована Шангајског
Крст Господњи, као оруђе спасења хришћани почели су да поштују још у апостолским временима. Али у времену гоњења хришћана његово поштовање је могло бити само тајно. "Распети Христос" за Јудејце је био саблазан, а за незнабошце лудост. Због тога хришћани нису изражавали отворено своје поштвање Крсту, да га не би изложи исмијевању. Они су скривали изображење крста или су га приказивали тако да се незнабошци не досјете да дати цртеж прикривено представља крст.
Цар Константин Велики је 312. године за вријеме похода на
Рим видео на небу слику крста с натписом – НИКА, то јест „Побеђуј“. Направивши
војну заставу у виду крста, Константин је ушао у битку, победио непријатеља и
заузео Рим. У знак сећања на ту победу, цар Константин је наредио да се у Риму
постави његова слика с крстом у руци и натписом “Овим спасоносним знамењем
ослободио сам Рим од тирана“. Ускоро после овога Миланским едиктом је
хришћанско исповедање било објављено као дозвољено, а сам цар Константин је
показивао пример поштовања крста заповедивши да се приказује са крстом, чак и
на монетама.
Цару Константину се виђење крста на небу поновило још два
пута, при његовим најдаљим походима, што је још више појачало његово поштовање
Светог Крста.
По његовој
жељи, његова мајка - Света Царица Јелена, отпутовала је у Јерусалим и тамо
нашла Животворни Крст. Она је донела његов дeо у Цариград и византијски цареви одлазећи у походе,
носили су га са собом надајући се помоћи Божијој, која се даје кроз Крст.
Ето због чега
су у дивним пјесмама, које прослављају Свети Крст, њему захваљивали за помоћ,
коју су кроз њега добијали православни Цареви.
Заједно с тим, Православна Црква, испуњавајући поуку
апостола Павла да се треба молити за Цареве, чак и незнабошце, уколико су они
заштитници поретка, а не гонитељи Вере, увек уздиже молитве Богу да би крсна
сила помагала оним Царевима, који се уздају у Крст. Службе Светом Крсту средом
и петком, када се сећамо страдања Христовог и други празници Животворног Крста
пуни су таквих молитава. У њима се говори: “Крест Царей держава” (Крст је сила
царева), “о Тебе вернейшии Царие наши хвалятся, яко Твоею силою Исмаильтескии
люди державно покаряюще» (Тобом се највернији наши Цареви хвале, јер
су Твојом силом људи Исмаиљћани са влашћу покорени), “победы верным Царем на
сопротивныя даруя и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство” (,даруј победу верним
Царевима над непријатељима и сачувај Крстом Твојим народ Твој), “древо честное
Царем на варвары победу подающе” (Часно дрво, које даје Цару победу над
варварима). Таквих и томе сличних речи има доста у служби Крста.
Необично је да су многе од тих песама написали Свети Оци,
који су и сами сурово страдали од Царева-иконобораца: они се нису престајили
молити за Цареве чврсто верујући да ће послије злих Царева бити благочестиви
Цареви.
Те молитве нису мењали православни Грци и Јужни Словени
налазећи се под влашћу Турака или других туђинаца, иако су они били друге вере.
Какав, пак,
смисао имају молитве за Цареве у молитвама Светом Крсту, кад неки православни
народи немају свога Цара?
Као прво - православни народи треба да се моле не само за
своје владаре, већ као чланови једног тела – Цркве, исто тако и за друге
православне владаре. Поробљени
од стране Турака - Грци, Срби, Бугари и Румуни, молили су се за јединог тада
православног - руског Цара. Дужност је и Руса да се моле не само за своје, већ и за
њихове владаре, тим више што у њиховим државама живе руске избеглице, које
уживају њихову заштиту.
Као друго -
при узношењу молитава за Цареве, ми се не молимо само за садашње Цареве, већ и
за будуће православне Цареве, јер по схватању Св. Јована
Златоустог, православни владари ће владати до доласка aнтихриста, спречавајући
ширење зла. Ето због чега Православна Црква не престаје да се моли - „Даруј победу
благовјерним Царевима над непријатељима“. Ове речи се налазе у молитви
Животворном Крсту, која се нарочито често употребљава као тропар,
тј, химна празника Часног Крста.
Прве речи те молитве чине 9. стих 27. Давидовог псалма, а
оне које следе за њима су из 143. псалма, који је написао Давид поводом борбе
са Голијатом.
Она је испочетка била саствљена као сједален
осмогласника (октоиха) за певање средом и петком 1-ог гласа, између читања
катизама Псалтира. Затим је почела да се употребљава и као тропар тих дана -
празника Воздвижења Часног Крста и других дана посвећених Часном Крсту.
Она се, такође чита на почетку сваког свакодневног
јутрења, пева се при малом освећењу воде и у многим другим случајевима.
У Русији и у неким другим словенским земљама, у ту
молитву су уметали и име Цара који влада, али је основни садржај остајао неизмењен
и истоветан текст онога што су написали Свети Оци:
„Спаси,
Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы благоверным Царем на
сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.“
(Спаси Господе народ Свој и благослови наслеђе
Своје, благовјерним Царевима даруј побједу над непријатељима и сачувај Крстом
Твојим народ Твој).
Нема коментара:
Постави коментар