Позивамо све православне хришћане на стојање у Истини, на покајну молитву и јединство око своје Свете Мајке – Светосавске Истински Православне Цркве. Духовни препород сваке људске душе и друштва у целини могућ је само кроз покајање и саборно учешће свих нас у Телу Христовом, у Коме дејствује Дух Свети – Дух Истине и Љубави. Губитак истинске саборности у друштву води ка губитку причасности Телу Христовом, ка губитку дејства благодати Духа Светога на то друштво. Благодатно дејство могуће је само кроз Истинску Цркву Христову. Схватајући то, савремени пали свет, руковођен непријатељем нашег Спасења, покушава да Истинску Цркву замени духовним сурогатима и лажним црквама. Стога за Православног Хришћанина ништа не може да буде важније од правог препорода кроз Истински Православну Цркву, чисту Невесту Христову, која чува верност свом Небеском Женику. Изван Цркве немогуће је истинско духовно исцељење и препород појединца и нације.

недеља, 23. фебруар 2025.

НЕДЕЉА МЕСОПУСНА - СТРАШНОГ СУДА

 

Светитељ Игњатије Брјанчањинов

АСКЕТСКЕ ПРОПОВЕДИ

Поука у недељу месопусну:

О другом доласку Христовом

Када дође Син Човечији у слави Својој.[1]

Љубљена браћо! Недавно смо сазерцавали Господа нашег Исуса Христа како се родио у пећини, како је повијен пеленама и положен у јасле, како је заједно са људском природом примио на Себе све немоћи људске, осим греха; недавно смо сазерцавали како Га гони Ирод, како пред мачем убице бежи у Египат, како се враћа у Јудеју и не усуђује се да се задржи у њој, него се настањује у Назарету, сиромашном и безначајном граду неславне Галилеје, како је примио крштење заједно са онима којима је оно било потребно, и како је проповедао покајање и наступање Царства Небеског. Све смо ово недавно сазерцавали, а сада се припремамо за ново сазерцање, за нови поражавајући призор. Да бисмо постали достојни тога призора, колико је то људима могуће, намеравамо да се претходно позабавимо очишћењем својих духовних очију – ума и срца – подвигом поста. Намеравамо да посредством подвига поста истањимо и само своје тело, како завеса којом је заклоњена наша духовна природа не би била одвећ густа и непрозирна, и како нам не би представљала препреку да са потребном чистотом, вером и умиљењем видимо за нас распетог Спаситеља нашег, Који је на крсту разрушио преграду између нас и Бога.[2] Поред тога очекује нас још један ужасавајући призор и најстрашнији догађај: други долазак на земљу Господа нашег Исуса Христа. Први долазак можемо да сазерцавамо у благочестивој успомени, док је други долазак Реч Божија у најживописнијим и најупечатљивијим цртама препустила нашој машти. Та слика може спасоносно да протресе наше душе страхом Божијим, и да нас прене из дубоког немара за нашу вечну судбину, као из дубоког сна којим нас је успавао наш телесни живот. Када дође Син Човечији у слави Својој. 

    

Први долазак Господа нашег на земљу и Његово пребивање на њој испуњени су дубоким, постојаним смирењем. Господ је занемарио све што свет уважава и високо цени. Није желео да се појави у бљеску и грмљавини земаљске славе; није желео да се појави у богатству и раскоши; није желео да се појави усред буке празника и славља. Дошао је на земљу као у крај где су изгнани преступници заповести Божијих; живео је и деловао на њој као у земљи туге, где су са висине раја одгурнути они који су преступили заповест Божију; пребивајући на земљи деловао је као Искупитељ пропалих, учествујући у свакој невољи која је задесила преступнички људски род. И био је као један од сиромаха које су људи презирали. Био је као странац који нема где главу да склони. Био је гоњен и обасипан увредама; и стално је враћао добро за зло. Син Човечији не дође да погуби душе људске него да спасе.[3] И завршио је Своје земаљско странствовање мучном и срамном смрћу – смрћу криминалаца, смрћу робова, који ни у самом начину погубљења нису били изједначени са грађанима света. Такав је био први долазак на земљу Сина Божијег.

У своје време догодиће се и други Његов долазак нама: доћи ће Син Човечији Који је уједно и Син Божији, у слави Својој. Његов први долазак био је долазак Искупитеља Који се потчинио свим људским немоћима и примио их на себе да би их уништио; други долазак биће долазак Судије да би Му људи положили рачун о своме понашању у вези са божанским искупљењем које им је даровао Бог. Син Човечији ће доћи у слави Својој и сви свети Анђели са Њим; и сабраће се пред Њим сви народи како би изнели своја дела Њему на суд, и примили од Њега награду или казну, у складу са делима својим.

Кад стигне вест о предстојећем доласку каквог земаљског старешине или судије, ми предузимамо све мере како бисмо довели наше послове у ред и заслужили њихову похвалу; тим пре треба да нас брине суд Христов, на коме ће бити решена вечна судбина свакога од нас. Судија је страшан – неописиво страшан. Страшан је по Својој узвишености, страшан по Својој свемоћи, страшан зато што прозире у дубине људског духа, и никаква тајна људска мисао, никакво најфиније осећање не може се од Њега сакрити. На Његовом суду нема места оправдањима: јер се неће оправдати пред Њим не само онај ко је умртвљен грехом, већ нико жив, тј. чак ни онај ко живи праведним животом.[4] Ти ћеш да победиш – кличе богонадахнути пророк Судији што долази – кад будеш судио![5] Ужас ће обузети све људе кад стану пред лице Судије, не само грешнике него и праведнике. Грешници ће задрхтати од очајања, у ишчекивању мука које им предстоје, и од тог необичног страха који ће изазвати преокрет у њима – преокрет који ће тада изменити васељену. Они ће повикати горама и стенама: Падните на нас и сакријте нас од лица Онога што седи на престолу и од гнева Јагњетова. Јер дође велики дан гнева Његова, и ко може опстати?[6] Они ће се ужаснути и почеће да славослове, макар и прекасно. Када је Творац прикрио Своју неприступну и неиздржљиву славу покровом смирења, тек тада је творевина могла слободно да влада мислима и осећањима, да слободно произноси реч и слободно делује. А кад се Творац јави у слави Својој, слобода творевине нестаће пред узвишеношћу Његове славе, слично томе као што та слобода, у некаквим нарочитим околностима, остајући наше својство, као да бива уништена насиљем околности. Најогорченији противници Господа, сам Синедрион који Га је распео и заклео се на мржњу према Њему, дочекујући Судију огласиће се славословљем, као што им је Господ и прорекао: Од сада ћете видети Сина Човечијега где седи с десне стране Силе и долази на облацима небеским.[7] Јер вам кажем: нећете Ме од сада видети док не речете: благословен Који долази у име Господње.[8] Праведници ће задрхтати пред безмерном славом Судије Који се појавио: видеће своја праведна дела, и та ће им се дела, у светлости Највише Правде, учинити као старе рите сиромаха. Залог свога помиловања они неће видети у сопственим праведним делима, него ће помиловање очекивати једино од бесконачне милости Божије. Па и сами Анђели Божији узнемириће се и уплашити пред Богом Који се открио у Својој узвишености[9], Који је сав суд дао Сину, да сви поштују Сина као што поштују Оца.[10] Ни безосећајна материјална природа не може да издржи призор Сина Божијег: Небо се измаче као свитак кад се савије, и свака гора и острво покренуше се с места својих.[11]

На суду Христовом за оправдање ће се тражити милост, као делатни израз љубави, и само ће милост заслужити помиловање, као опитни доказ љубави. Милост хоћу, а не жртвоприношење[12] – објавио је страшни и нелицемерни Судија Који долази. Милост ће пружити оправдање онима који су је заволели, док ће оне који су је одбацили предати осуди. Она ће смело стати пред Господа и довешће пред Њега све васпитанике своје. Довешће оне који су је на делу упражњавали – оне који су хранили гладну браћу, примали путнике у свој дом, одевали наге, посећивали болесне и заточене у тамници. Милост ће пред Христа довести оне који су је чинили тајно у душама својим, милујући ближњег, пазећи да га не осуђују када се спотакне, праштајући му понижења и увреде, узвраћајући му благословом на клетву и добрим делом на зло. Милост ће пред Христа довести пастире Цркве који су својој браћи давали непропадљиву храну – Реч Божију, који су обнажене грехом одевали у хаљине врлина, који су болесним душама пружали духовни лек, и стрпљиво својим поукама посећивали заточене у тамницама неверовања или мрачне заблуде. Милост ће пред Христа довести смирене монахе који су стекли тајанствену и суштинску спознају о Христу Који живи у њима, који су се нахранили блаженом храном јеванђелске правде, потрудили се да се обуку у преподобност и светињу, очистили се од најделикатнијих болести људске природе – од светских страсти, и тако достигли јеванђелску слободу. Милост ће пред Христа довести и оне који су били у стању да је укажу само себи, посветивши се самопосматрању и покајањем се ослободивши из духовног сиромаштва, болести и греховног тамновања. За тврдо срце покајање је немогуће: потребно је да срце смекша, да се испуни саосећањем и милошћу према свом јадном стању греховности. Само онда када срце буде обузето и преиспуњено милошћу, оно постаје способно за покајање; само онда када остави осуђивање ближњих, оно може да се обрати самопосматрању, да спасоносно осуди себе и да на своје ране стави лек покајања. Христос је Собом искупио све људе и сваког човека посебно. Човек који покаже да је способан само за милост према самоме себи, и који учини ту милост – који нахрани своју гладну душу Речју Божијом и напоји је осећањима која потичу од Духа Светога, који је одвоји од погибељног странствовања по различитим видовима греха, уведе у дом побожности и врлине, одене је у добра дела, који исцели пређашња сагрешења њиховим исповедањем и деловањем које им је супротно, који себе изведе из тамнице плотског стања и мудровања у духовно стање и познање – сматраће се да је све то учинио Самом Господу Исусу Христу. Милост ће све оне који је чине довести пред Христа и издејствоваће им код Њега помиловање и вечно блаженство. Ходите – рећи ће им Он – благословени Оца Мојега; примите Царство које вам је припремљено од постања света. Јер огладнех, и дадосте Ми да једем; ожеднех, и напојисте Ме; странац бејах, и примисте Ме. Наг бејах, и оденусте Ме; болестан бејах, и посетисте Ме; у тамници бејах, и дођосте Ми. Заиста вам кажем: кад учинисте једноме од ове моје најмање браће, Мени учинисте.[13]

Непознат је дан и час у који ће Син Божији прекратити живот света доласком на Суд; непознат је дан и час у који ће се, по заповести Сина Божијег, прекратити земаљски живот свакога од нас, и ми ћемо бити позвани да се одвојимо од тела и да положимо рачун о земаљском животу на оном појединачном суду који претходи општем и човека очекује после његове смрти.

Љубљена браћо! Не клонимо духом и припремајмо се за Страшни Суд који нас очекује на границама вечности ради неповратне одлуке о нашој вечној судбини. Припремајмо се и снабдевајмо свим врлинама, посебно милошћу, која у себи садржи и собом крунише све врлине, јер љубав, као подстицајни узрок милости, представља свезу хришћанског савршенства.[14] Милост људе који су њоме преиспуњени чини богосличнима.[15] Блажени милостиви јер ће бити помиловани; ономе ће бити суд без милости који не чини милости.[16]

 

Библиотека Очев Дом, Београд 2017

Превод: Младен Станковић



[1] Мт. 25,31.

[2] Еф. 2,14.

[3] Лк. 9,56.

[4] Пс. 142,2.

[5] Пс. 50,6.

[6] Отк. 6,16-17.

[7] Мт. 26,64.

[8] Мт. 23,39.

[9] Лк. 21,27.

[10] Јн. 5,22-23.

[11] Отк. 6,14.

[12] Мт. 9,13.

[13] Мт. 25,34-36,40.

[14] Кол. 3,14.

[15] Мт. 5,44,48; Лк. 6,32,36.

[16] Мт. 5,7; Јак. 2,13.


Нема коментара: