Позивамо све православне хришћане на стојање у Истини, на покајну молитву и јединство око своје Свете Мајке – Светосавске Истински Православне Цркве. Духовни препород сваке људске душе и друштва у целини могућ је само кроз покајање и саборно учешће свих нас у Телу Христовом, у Коме дејствује Дух Свети – Дух Истине и Љубави. Губитак истинске саборности у друштву води ка губитку причасности Телу Христовом, ка губитку дејства благодати Духа Светога на то друштво. Благодатно дејство могуће је само кроз Истинску Цркву Христову. Схватајући то, савремени пали свет, руковођен непријатељем нашег Спасења, покушава да Истинску Цркву замени духовним сурогатима и лажним црквама. Стога за Православног Хришћанина ништа не може да буде важније од правог препорода кроз Истински Православну Цркву, чисту Невесту Христову, која чува верност свом Небеском Женику. Изван Цркве немогуће је истинско духовно исцељење и препород појединца и нације.

петак, 25. јул 2025.

Руски монаси - зилоти са Каруље

Непознати свету, руски зилоти још увек постоје на Светој Гори, чак и након што су руски манастири остали скоро потпуно празни. Њихов центар је Каруља, подручје са пустињачким келијама, изграђеним, а понекад издубљеним, у најстрмијим светогорским литицама. Духовно, они потичу од светог старца схи-јеромонаха Теодосија, који се упокојио 1937. године. Непосредни ученик старца Теодосија, схи-монах Никодим, живи све до данас, са још два друга монаха, у келији свога старца, чувајући непромењеним његово монашко правило и строгост. Будући далеко од света, они увиђају, можда и јасније од оних који живе у свету, богословске и духовне узроке проблема Руске Дијаспоре, и они остају, принципијелно, у општењу једино са Руском Заграничном Црквом, одбијајући да помињу на Литургији било кога из осталих руских „јурисдикција”. 

У недавном писму о. Никодим укратко објашњава како је настао зилотски покрет на Светој Гори у овом столећу:

„Зилоти“: ово име су узели Грци од Светог Апостола Симона Зилота (зилот у преводу са грчког језика значи ревнитељ, нап. прир.). Од 1924-те, чим се нови календар појавио у читавој Грчкој, појавила се и подела на Светој Гори. Четири манастира прихватила су нови календар. За кратко време пронађени су били извесни рукописи – анатеме против новог календара Патријарха Јеремије и Кирила. Након читања тих рукописа три манастира су се вратила на стари календар, али је манастир Ватопед остао у новом календару и oстаје у њему све до данас. Осталих деветнаест манастира, иако нису примили нови календар, нису прекинули (молитвено) општење са новокалендарцима и нису се одвојили од Патријарха новокалендарца, и многи од њих га помињу све до дана данашњег.

Неки од келиота и пустињака Свете Горе почели су да ревнују и одвојили се од Патријарха, преставши да га помињу (на богослужењима), али нису прекинули контакте са манастирима који помињу Патријарха. Део грчких и молдавских пустињака, као и руских житеља Каруље, прекинули су и контакт са оним келиотима који су у молитвеном општењу са тим манастирима, и од оваквог ревновања (=зилотизма) произишао је назив „зилоти”. Има преко 300 оваквих зилота међу монасима Свете Горе.


Владика Акакије као светогорски монах - зилот (1995. г.) на Каруљи, на тераси келије великих стараца Теодосија и Никодима у рукама држи свету лобању блаженог старца Теодосија Каруљског, исту ону коју на слици држи и његов ученик старец Никодим.

Велики старец јеросхимонах Теодосије Каруљски на првобитној тераси своје келије на Каруљи

Владика Акакије као светогорски монах - зилот стоји на тераси келије чувених каруљских стараца исихаста и зилота Теодосија и Никодима

Двојица стараца су постали предводници зилота: схи-монах Калиник, Грк, саветник старца Теодосија; и духовник о. Игњатије, Бугарин; старац о. Теодосија, а такође и мој старац, схи-јеромонах Теодосије Каруљски.

Ова подела на Светој Гори постоји све до данашњих дана (1971.)."

Јеромонах Серафим Роуз, одломак из чланка: Зилоти са Свете Горе - Квасац истинског Православља данашњице, Orthodox Word, 1972.

Нема коментара: